1700 χλμ. γαλάζιες ακτές, μια καταγάλανη θάλασσα, μια χαρισματική χώρα, που έπρεπε να έχει τα σκήπτρα στο συνεδριακό και θαλάσσιο τουρισμό. Φθάσαμε στο 2000 για να ξυπνήσουμε και να καταλάβουμε ότι χρειάζεται υποδομή και σωστή νομοθεσία, αναπτυξιακή θα έλεγα και όχι φοροεισπρακτική, που έχει καταρρακώσει τα πάντα. Από την αρχαιότητα η Θάλασσα ήταν ο πλούτος των Ελλήνων. Οι Έλληνες θαλασσοπόροι και εφοπλιστές του 2000 συντηρούν όλα τα ναυπηγεία του κόσμου, εκτός από τα Ελληνικά ναυπηγεία, που κλείσανε το ένα μετά το άλλο. Ακόμη και τα μικρά ναυπηγεία, μικρών σκαφών, κλείσανε. Εισάγομε πλέον σκάφη, όπως λεμόνια και μαϊντανό.
Οι εξαγγελίες του νέου Γενικού Γραμματέα του ΕΟΤ είναι η ολοκληρωτική βελτίωση του τουριστικού προϊόντος και των υπηρεσιών. Η διαφοροποίηση και ο εμπλουτισμός τους, με την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, αποτελούν τους βασικούς άξονες της νέας πρότασης για τον ελληνικό τουρισμό. Έδωσε δε βαρύτητα σε νέες μορφές τουρισμού -Trekking, Rafting και κάτι τέτοια ψιλοκοκό. Για Συνεδριακό Τουρισμό και Συνεδριακό Κέντρο δεν άκουσα τίποτα.
Ο θαλάσσιος Συνεδριακός Τουρισμός, άπαξ και δεν κατορθώσαμε στο 2000 να έχουμε ένα σωστό Συνεδριακό Κέντρο στην Αθήνα, θα βοηθήσει στην ανάπτυξη των νησιών και στην αποκέντρωση. Ο ενεργός ρόλος πλέον των Δήμων, Νομαρχιών, Κοινοτήτων, οι αναπτυξιακές εταιρείες των περιοχών, οι μορφές συνεργασίας με την ιδιωτική πρωτοβουλία ανοίγουν νέες προοπτικές συνεργασίας. Μέχρι τώρα δυστυχώς, είδαμε ότι ο Συνεδριακός Τουρισμός δεν έχει αντιμετωπισθεί σοβαρά. Η πλειονότητα των Συνεδριακών Κέντρων του εξωτερικού είναι κρατικά και γι αυτό παρουσιάζουν μεγάλο παθητικό.
Η Ελλάδα υστερεί σε Συνεδριακό Τουρισμό των νησιών για τέσσερις σοβαρούς παράγοντες, που λαμβάνουν υπ’ όψιν τους οι οργανωτές.
1. Συγκοινωνία
2. Περιβάλλον
3. Υγεία – Περίθαλψη
4. Έλλειψη Συνεδριακών Κέντρων
Με την άρση του μονοπωλείου τής Ο.Α., τις νέες ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες, τον εκσυγχρονισμό των ακτοπλοϊκών γραμμών με ταχύπλοα σκάφη νέας τεχνολογίας καλύπτεται, κατά κάποιον τρόπο, το θέμα Συγκοινωνία. Το Περιβάλλον, η Υγεία-Περίθαλψη, οι κατάλληλοι Συνεδριακοί χώροι παραμένουν προβλήματα. Δυστυχώς, σκάφη για Incentives 50-100 ατόμων, με την παρούσα νομοθεσία, δεν επιτρέπεται να εργασθούν στην Ελλάδα. Έτσι οι Οργανωτές πρέπει να ναυλώνουν σκάφη 250-300 ατόμων με ασύμφορες τιμές. Υπάρχουν Ρώσσικα πλωτά πλοία-ξενοδοχεία 500-600 ατόμων, σε απίθανα χαμηλές τιμές, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από συνέδρια έως προσωρινή στέγαση σεισμοπλήκτων.
Προεκλογικά, Δήμαρχοι – Νομάρχες – Υπουργοί μας φλομώσανε σε εξαγγελίες Συνεδριακών Κέντρων …πούντα;;; Πάμε για τις επόμενες εκλογές. Βιώσιμες μελέτες, κόντρα εκτιμήσεις για άνοδο του Συνεδριακού Τουρισμού, κάναμε καινούργιο αεροδρόμιο, φεύγουν από τη Ραφήνα ταχύπλοα, αλλά…αλλά οι πελάτες δεν φεύγουν γιατί χάνουν το πλοίο, αφού ο δρόμος για τη Ραφήνα είναι αυτός που είναι. Μελέτες για πληθώρα και επάρκεια δωματίων και στο τέλος…οι πελάτες θα φάνε τα αμελέτητα. Γίνανε και κοινοπραξίες που διαλύονται εν τη γενέσει τους. Εις την Ελλάδα, η Κοινο-οικονομία δεν ευδοκιμεί. Το καθεστώς εδώ είναι Μονο-οικονομία, το ολυμπιακό άθλημα των κουταλοδρομιών ευδοκιμεί από αρχαιοτάτων χρόνων. Οι Διαδρομιστές των Υπουργείων σπάνε παγκόσμια ρεκόρ, σε άδειες σκοπιμότητος κλπ. Όχι μόνο Συνεδριακό Κέντρο δεν έχουμε, αλλά ούτε Ξενοδοχεία. Οι τουρίστες των Ολυμπιακών Αγώνων θα κοιμηθούν στο King George! – Athene Palace! – Kings Palace! – Hondos Center ΟΜΟΝΟΙΑ! καί άλλα. Πρέπει να σταματήσει η εκποίηση των Ξενοδοχείων. Ίσως ο ΕΟΤ θα έπρεπε να κάνει προβολή στο Internet ή όλα τα γραφεία που πουλάνε συνεδριακό τουρισμό να προβάλλουν το Σύνδεσμό τους.
– Διακοπές – Συνέδρια όλο το χρόνο. (Έχουμε βροχοπτώσεις, το πολύ 90 ημέρες το χρόνο).
– Θεματικός Τουρισμός.
Συνέδρια σε συνάρτηση με αθλητικές-πολιτιστικές-θρησκευτικές εκδηλώσεις, εκθέσεις (Βοτανολόγων, Γαστρονομίας, Λογοτεχνίας, Τέχνης).
Διάσπαρτη σ’ όλη την Ελλάδα η μοναδική πολιτιστική μας κληρονομιά (Βυζαντινά Μνημεία, Αρχαία Ρωμαϊκά Θέατρα, Κάστρα, Μοναστήρια).
– Θεραπευτικός Τουρισμός
Θαλασσοθεραπεία, Παραθαλάσσιες ιαματικές πηγές.
– Θάλασσα
Ναυτικά σαλόνια, Αγώνες σκαφών, Αγώνες ιστιοσανίδας, Αγώνες ιστιοπλοϊας. Με την οργάνωση αγώνων σκαφών Formula στην Κέρκυρα, και πρόσφατα στη Λευκάδα, είδαμε την τεράστια προβολή των νησιών μας σε ξένα κανάλια.
Η Ελλάδα των διακοπών δεν είναι μόνο το ωραίο ηλιοβασίλεμα. Η γαλάζια θάλασσα, τα μνημεία μας, οι βουνοπλαγιές, οι λίμνες είναι η Ελλάδα, η διαλεγμένη από τους Θεούς και κατεστραμένη από τους Νεοέλληνες, είναι η χώρα με τις γαλάζιες ακτές και τις παραλίες με τη λεπτή άμμο και τις…χιλιάδες γόπες και αποτσίγαρα!! Είναι η χώρα του κυκλοφοριακού χάους, που οι φοβεροί εγκέφαλοι του κράτους μας βάζουν τρείς στάσεις λεωφορείων μπροστά σε ένα Ξενοδοχείο.
Φίλοι και Συνάδελφοι…
…και φορείς του Άμοιρου Ελληνικού Κράτους!
να είσθε σίγουροι ότι δεν είναι μόνο οι κατασκευές Συνεδριακών Κέντρων, αλλά υπάρχουν και πολλές άλλες συνισταμένες για μία βιώσιμη υποδομή. Μέχρι τώρα μόνο ο πρίγκηπας της Ζαμούντα* μπορεί να μας σώσει.
* από την κωμωδία του Έντι Μέρφυ, που έγινε ταξιτζής για να βοηθήσει την καθυστερημένη χώρα του.
(*) Μιχάλης Γκιόλμαν: Πρόεδρος της Ghiolman Yachts – Travel Aviation
Οκτώβριος 1999