Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα motto μεταξύ άλλων, για την τουριστική και ειδικότερα την συνεδριακή εκμετάλλευση της προβολής του φαινομένου που λέγεται Ολυμπιακοί Αγώνες. Όπως είναι γνωστό οι Αγώνες αποτελούν το μεγαλύτερο γεγονός που διοργανώνεται από άκρη σε άκρη της γης, συνενώνοντας όλους τους λαούς, στρέφοντας το παγκόσμιο ενδιαφέρον στον τόπο διεξαγωγής τους. Οι Αγώνες δίνουν την ευκαιρία να προβληθεί η χώρα και παρουσιάζουν σε όλον τον κόσμο την υποδομή, την κουλτούρα, τη ζωή, την ιστορία και πολλά άλλα πλεονεκτήματα της Ελλάδας. Το γεγονός των Αγώνων από μόνο του είναι ένα πολύ δυνατό διαφημιστικό χαρτί το οποίο αποτελεί την χρυσή ευκαιρία για την περαιτέρω ανάπτυξη της βιομηχανίας του τουρισμού μας. Τα τελευταία χρόνια είναι κοινά αποδεκτό ότι οι προσπάθειες της ελληνικής τουριστική πολιτικής θα πρέπει να στραφούν στην αύξηση τουρισμού υψηλότερης εισοδηματικής τάξης και κατά συνέπεια στην αύξηση της κατά κεφαλήν τουριστικής δαπάνης (κατά κεφαλή τουριστικό συνάλλαγμα). Η άνοδος που έχει υπάρξει στον τομέα του επαγγελματικού τουρισμού και συγκεκριμένα του συνεδριακού, που είναι τέτοιας τάξης, μπορεί να δώσει στη χώρα μας ένα σημαντικό μερίδιο σε αυτήν την αγορά. Ενδεικτικό στοιχείο αποτελεί ότι στην προηγούμενη Ολυμπιακή χώρα, την Αυστραλία, την χρονιά των Ολυμπιακών Αγώνων πραγματοποιήθηκαν 200 μεγάλα συνέδρια.
Όπως έχει πει κατά εξακολούθηση ο Κος John Morse, Διευθύνων Σύμβουλος την Αυστραλιανής Αρχής Τουρισμού, την περίοδο των Αγώνων.: «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν ό,τι καλύτερο συνέβη στην τουριστική βιομηχανία της Αυστραλίας». Είναι σαφές ότι κάθε διοργανώτρια πόλη είναι ένα διαφορετικό case study, το οποίο έχει σταθμίσει διαφορετικούς παράγοντες, ώστε να επωφεληθεί από το γεγονός της προβολής. Αυτό όμως δεν αλλάζει δυστυχώς το πασιφανές και αυτή τη φορά για τη χώρα μας. Έχουμε αργήσει να εκπονήσουμε συμπληρωματικές καμπάνιες όσον αφορά στους Ολυμπιακούς Αγώνες και δη θεματικές καμπάνιες, πέρα από την άκρατη απουσία μίας τουλάχιστον κεντρικής, που θα αφορούσαν ειδικές κατηγορίες τουρισμού όπως ο επαγγελματικός, συνεδριακός και μη.
Ειδικά φέτος που θα έπρεπε να χαρακτηριστεί η χρονιά μας, είναι ζήτημα εάν στις μεγάλες αγορές του εξωτερικού όπως οι ΗΠΑ ή η Κεντρική Ευρώπη γνωρίζουν κάτι περισσότερο από το ότι η Αθήνα είναι η διοργανώτρια πόλη για τους Αγώνες.
Λάθος!!! Γνωρίζουν όλα τα στραβά και τα ανάποδα!!!
Ξέρουν για τις καθυστερήσεις στα έργα, για την κίνηση ακόμη και για την ακρίβεια. Στον αντίποδα, πέρα από απαντήσεις των αρμόδιων φορέων καθώς και των έργων που ολοκληρώνονται, δεν έχουν χρησιμοποιηθεί γνωστά «εργαλεία» όπως Διαφήμιση και Προώθηση!!!
Μοναδική καταγραφή διαφήμισης που γίνεται για τους Αγώνες στις ΗΠΑ είναι από το NBC και αυτό γιατί έχει αγοράσει τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Το δυνατό μας χαρτί αποδυναμώνεται χωρίς την ανάλογη προαναφερθείσα επεξεργασία. Οι συντονισμένες ενέργειες διαφόρων φορέων χρήζουν ζωτικές παραμέτρους για να ανεβάσουν τη στάθμη, την ποσότητα και σαφώς την ποιότητα του τουρισμού μας. Δεν επιθυμώ να αποτελέσω τον τιμητή των πάντων, ούτε να μεμψιμοιρήσω πρεσβεύοντας ότι ο χρόνος έχει παρέλθει. Ποτέ δεν είναι αργά. Ακόμη και την περίοδο των Αγώνων εφόσον υπάρξει μία σωστή καμπάνια, οι επισκέπτες που θα τη βιώσουν εδώ σε συνδυασμό με την πατροπαράδοτη ελληνική φιλοξενία, θα είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές μας. Εκείνοι που θα ήθελαν να έρθουν και κάτι τους σταμάτησε, θα μετανιώσουν που δεν πραγματοποίησαν το ταξίδι, και η επιθυμία τους να επισκεφθούν τη χώρα έστω και μεταχρονολογημένα θα πολλαπλασιαστεί. Θέλω να είμαι αισιόδοξος ότι η επανίδρυση του Υπουργείου Τουρισμού, κάτι που θα έπρεπε να γίνει αρκετό καιρό πριν, θα συνοδευτεί με την χάραξη μιας σύγχρονης ουσιαστικής τουριστικής πολιτικής σε όλους τους τομείς τουριστικού οικοδομήματος της Ελλάδας. Η επιλογή του προσώπου του κου Αβραμόπουλου για τη θέση του Υπουργού ξάφνιασε ευχάριστα. Ένας άνθρωπος με κύρος, διεθνή ακτινοβολία και κυρίως γνώστης της υψηλής τέχνης των Δημοσίων Σχέσεων, της απαραίτητης αυτής Τέχνης για την επίτευξη των στόχων της θέσης του. Επιπλέον η προηγούμενη ιδιότητά του, όπως Δήμαρχος της πόλης που αναλαμβάνει τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων την ημέρα της ανάληψής τους αλλά και Δήμαρχος που παραλαμβάνει από την προηγούμενη πόλη τη Σημαία των Ολυμπιακών Αγώνων, θα τον βοηθήσουν στο πολύ δύσκολο έργο του. αυτό της αναμόρφωσης του Ελληνικού Τουριστικού Προϊόντος ώστε να ανταποκρίνεται με ακρίβεια στις απαιτήσεις των καιρών. Οι πρώτες κινήσεις και δηλώσεις του δείχνουν προς αυτήν την κατεύθυνση.
Πάντως πρέπει να κινηθούν γρήγορα οι ιθύνοντες του νεοσύστατου υπουργείου και του Ε.Ο.Τ έτσι ώστε να αρχίσει έστω και μια περιορισμένης κλίμακας διαφημιστική προβολή σε συνεργασία με την Οργανωτική Επιτροπή ή με φορείς της Ολυμπιακής Ιδέας με άξονα τους Ολυμπιακούς Αγώνες και το κλίμα που αυτοί διαμορφώνουν. Ήδη γίνονται βήματα από τους φορείς του τουρισμού στη χώρα, όπως η γέννηση του Athens CVB καθώς και του γραφείου επισκεπτών Ολυμπιακών Αγώνων, η γέννηση της EFAPCO, η δημιουργία μεγάλων και οργανωμένων συνεδριακών χώρων με μεγάλες επενδύσεις ή ανακαινίσεις σε υφιστάμενα ξενοδοχεία και η βούληση για δημιουργία Μητροπολιτικού, Συνεδριακού και Εκθεσιακού κέντρου στην Αττική. Δυστυχώς όμως τα νέα για το συγκεκριμένο ζήτημα δεν είναι ευχάριστα. Ο διαγωνισμός που ήταν στο τελικό του στάδιο προεκλογικά, πάγωσε. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία η αξιοποίηση του Ανατολικού Αεροδρομίου ως Μητροπολιτικό και Εκθεσιακό κέντρο θα επανεξεταστεί συνολικότερα με τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου σε όλους τους χώρους του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού μετά τους Αγώνες και αφού αποφασιστεί ποιές από τις εγκαταστάσεις που δημιουργήθηκαν για τις ανάγκες της Ολυμπιάδας θα παραμείνουν. Όλα αυτά δυστυχώς θα γίνουν μετά τους Αγώνες με συνέπεια να καθυστερεί και άλλο μία από τις σημαντικότερες υποδομές για να χαρακτηριστεί η Αθήνα ολοκληρωμένος συνεδριακός προορισμός και να εισέλθει ψηλά στον κατάλογο των συνεδριακών προορισμών παγκοσμίως.
Το ζήτημα αυτό αποτελεί ένα πολύ σημαντικό παράγοντα για την αξιοποίηση από τη συνεδριακή αγορά των ωφελειών που απορρέουν από τη διεξαγωγή της Ολυμπιάδας και την κεφαλαιοποίηση της Ολυμπιακής κληρονομίας με σκοπό την άνοδο της Αθήνας ως προορισμού. Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε την άνοδο της Βαρκελώνη μετά τους Ολυμπιακούς ως συνεδριακού προορισμού. Μέσα σε μια δεκαετία (1991-2001) τετραπλασίασε τον αριθμό των συνεδρίων και ταξιδιών κινήτρων που διεξήχθησαν στην πόλη από 324 σε 1345 το 2001. μέσα από μια συντονισμένη πολιτική όπου συνεργάστηκαν όλοι οι φορείς της πόλης κατάφεραν και εκμεταλλεύτηκαν με τον καλύτερο τρόπο την Ολυμπιακή Κληρονομιά. Το παράδειγμα αυτό τη Βαρκελώνη με περίπου κοινά χαρακτηριστικά με της Αθήνας – μεσογειακή, ιστορική πόλη, καλοκαιρία και κλασικός τουριστικός προορισμός – μπορούμε και πρέπει να το ακολουθήσουμε και εμείς. Τα οφέλη, γιατί μόνο τέτοια θα υπάρξουν, θα είναι πολλαπλά όχι μόνο για τον τουριστικό χώρο αλλά και συνολικά για την Εθνική Οικονομία.
(Σεπτέμβριος 2004)