Το σύνδρομο του μη επικοινωνιακού διευθυντή, και πώς να τον αντιμετωπίσετε.

της Ντίνας Κίτσου*

051_01Κατά γενική ομολογία, ο Συνεδριακός Τουρισμός είναι ίσως ο τομέας του κλάδου με τα περισσότερα εργασιακά πλεονεκτήματα. Άριστο περιβάλλον, άπλετοι χώροι υψηλής αισθητικής, ευκαιρίες για επαγγελματικά ταξίδια και προσωπική προβολή καθώς και η έλλειψη της παλαιάς κοπής ξενοδοχειακής νοοτροπίας, αποτελούν ισχυρά πλεονεκτήματα ούτως ώστε να αφήσετε την προσωπικότητά σας να λάμψει. Τι γίνεται όμως όταν ο διευθυντής σας βγάζει συχνά εκτός εαυτού; Δεδομένου ότι ο καλός δε γεννιέται αλλά γίνεται, παραθέτουμε ορισμένα από τα χαρακτηριστικά του “δύσκολου” όπως τα έθεσε ο κοινωνιολόγος και ψυχολόγος Douglas McGregor – και κάποιες επικοινωνιακές λύσεις για να διασφαλίσετε όχι μόνο την σχέση σας μαζί του αλλά και κάτι πολυτιμότερο – την ψυχική σας ισορροπία.
• παρουσιάζει τάσεις ομαδοποίησης. Διαχωρίζει κατά βούληση το προσωπικό σε “καλό” και “κακό” και δηλώνει ανοιχτά την κρίση του ενώπιoν όλων
• ενδιαφέρεται πρωτίστως για προθεσμίες και αποτελέσματα εις βάρος όλων των υπολοίπων
• μοιράζει τελεσίγραφα και προθεσμίες
• είναι απόμακρος και απομονωμένος
• βρίσκεται σε διαρκή επαγρύπνηση και είναι τόσο επιδειξιομανής όσο και υπερόπτης
• απαιτεί, ποτέ δεν ζητά
• είναι ελιτίστικος και σνόμπ, μοιράζει οδηγίες, κατευθύνσεις και διατάγματα
• χάνει εύκολα την ψυχραιμία του, φωνάζει, εκτοξεύει απειλές ούτως ώστε να εξαναγκάσει τους υπαλλήλους να υπακούσουν
• δεν ακούει, δεν θέλει διάλογο, δεν συμμετέχει
• δεν προάγει ούτε το ομαδικό πνεύμα ούτε την ομαδική εργασία
• είναι αδιάφορος όσον αφορά το ηθικό και την κατάσταση του προσωπικού
• είναι υπερήφανος, σε σημείο αυτοκαταστροφής
• θεωρεί τα εγχειρίδια μάνατζμεντ και την επαγγελματική ενημέρωση άνευ ουσίας και τα αποφεύγει
• είναι αντικοινωνικός, αρκετά ανασφαλής και μάλλον νευρωτικός
• δεν προάγει ούτε καλωσορίζει τις προτάσεις, δεν επιβραβεύει ούτε ευχαριστεί, είναι εκδικητικός και αντεγκλητικός
• αποφεύγει τις ανταμοιβές και μπλοκάρει τις πληρωμές και τις προαγωγές
• ελέγχει εξονυχιστικά τα έξοδα με τη δικαιολογία των κακών οικονομικών
• ψάχνει αποδιοπομπαίο τράγο για τις αποτυχίες και τις μειώσεις των εσόδων
• παίρνει άσχημα την κριτική και πιθανώς παίρνει το αίμα του πίσω από τους υφισταμένους ή την ομάδα
• δεν διαλέγει τα σωστά άτομα – αλλά πιστεύει ότι αυτά κάνουν καλή δουλειά
• θεωρεί ότι το να μοιράζει διαταγές αποτελεί ανάθεση καθηκόντων
• δεν αποδέχεται άλλους τρόπους επίτευξης στόχων πλην εκείνων που έχει θέσει ο ίδιος
• επιμένει στην υπευθυνότητα αλλά καθιστά υπολόγους τους υφισταμένους
• δεν ενδιαφέρεται να επενδύσει σε τίποτα που να αποφέρει μελλοντικά οφέλη
• δεν ενθαρρύνει τους εργαζόμενους να τηρούν την ιεραρχία
• αποφεύγει να προσλαμβάνει επαγγελματίες γιατί τους θεωρεί απειλή
• απομακρύνει λόγω ανασφάλειας τους καλούς εργαζόμενους με την δικαιολογία της ανανέωσης προσωπικού
• δεν τηρεί ωράριο αλλά απαιτεί από τους άλλους να προσέρχονται νωρίτερα
• μοιράζει κρυφά μπόνους σε προσωπικό που δεν εκτελεί ποιοτική εργασία
• δεν ενδιαφέρεται να δώσει κίνητρα στο προσωπικό
• δεν ξέρει πώς να κάνει τους εργαζόμενους να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό
• αποκτά εμμονή με συγκεκριμένους εργαζόμενους τους οποίους καταδιώκει και στις επόμενες εργασίες τους
• δεν αφήνει το προσωπικό να κάνει επαφές. Θεωρεί την προσωπική του προβολή πιο σημαντική

Η εργασία με ένα τέτοιον διευθυντή είναι πολύ δύσκολη υπόθεση. Οι ακρότητες στη συμπεριφορά οδηγούν σε ακρότητες στη διαχείριση, όμως πάντοτε υπάρχουν τρόποι να χειριστείτε έναν δύσκολο άνθρωπο. Να θυμάστε ότι οι κακές εργασιακές σχέσεις δημιουργούν μεγαλύτερες εντυπώσεις ακόμη και από την πιο άρτια οργάνωση. Επικεντρωθείτε σε δύο σημεία: αποφεύγετε την μετωπική σύγκρουση, (εκτός και αν πραγματικά σας προκαλεί εξαναγκάζοντάς σας να κάνετε κάτι απειλώντας σας ή φωνασκώντας) και δώστε βαρύτητα στην παραγωγή αποτελέσματος. Προλάβετέ τον πριν σας προλάβει, κατευθύνοντας εσείς τη συζήτηση στο τι μπορείτε να κάνετε και πότε. Κρατήστε αρχείο του τι του είπατε και τι κάνατε. Μην βασίζεστε στην ανθρωπιά του: δεν τη διαθέτει έμφυτη και δεν την καταλαβαίνει. Εξηγήστε του ότι θα έχει αυτό που ζητάει αλλά και ότι ίσως δουλέψετε με διαφορετικό τρόπο – και βάλτε τον να συμφωνήσει. Φροντίστε να σας δει να λαμβάνετε πρωτοβουλίες και να δείχνετε αυξημένο ενδιαφέρον. Παρουσιάστε εικόνα οργανωμένου και πειθαρχημένου υπαλλήλου. Έτσι θα νιώσει ότι δεν υπάρχει λόγος να ασχοληθεί μαζί σας. Πάντοτε να είστε συνεπείς στις υποχρεώσεις και τις προθεσμίες σας. Πιθανώς να σας βάλει να κάνετε κάτι το πολύ δύσκολο ή μη πραγματοποιήσιμο ή να σας θέσει μια απίθανη προθεσμία. Μιλήστε: αποφεύγοντας τελείως να δείξετε αρνητικοί, εξηγήστε σε χαμηλό τόνο γιατί δεν μπορείτε να κάνετε αυτό που σας ζητάει. Πείτε τη γνώμη σας για το πώς μπορεί να γίνει, με ποιόν τρόπο και πότε. Υπερασπιστείτε τον εαυτό σας. Διευθυντές τέτοιου τύπου, παρά τα εμφανή μειονεκτήματά τους, συχνά εκτιμούν το θάρρος και την πειστικότητα μιας άμεσης και σύντομης απάντησης. Ποτέ μην απειλείτε ή τους βγάλετε εκτός εαυτού εάν είστε δυσαρεστημένοι, αλλιώς θα μπείτε σε μεγάλους μπελάδες και ο εργασιακός σας βίος θα γίνει αβάσταχτος. Εάν επιμένει να ακολουθήσετε μεθόδους οι οποίες δε σας βρίσκουν σύμφωνους, τότε, μην τις αμφισβητείτε, απλώς επιβεβαιώστε το απαιτούμενο τελικό αποτέλεσμα και ρωτήστε για την πιθανότητα να χρησιμοποιήσετε μια άλλη μέθοδο εάν αυτή προκύψει. Συνήθως συμφωνούν, το οποίο σας λύνει τα χέρια ως προς το “πως”, αρκεί να επιτύχετε το “μπορεί” και το “πότε”. Δείτε τη συμπεριφορά του ως εργαλείο αλλά και ως παράδειγμα: ένας αυταρχικός διευθυντής αποτελεί ένα πρώτης τάξεως μάθημα για το πώς πρέπει, και πως θα πρέπει να σκέφτεστε – αλλά και να μην σκέφτεστε, εάν χρειαστεί να αντιμετωπίσετε έναν παρόμοιο συνεργάτη ή πελάτη, ή εάν μια μέρα βρεθείτε εσείς στη θέση του.

(*) Ντίνα Κίτσου: Υπεύθυνη Επικοινωνίας στο Αλεξάνδρειο Συνεδριακό Κέντρο του Δήμου Λουτρακίου – Περαχώρας

Αύγουστος 2007