Συνεδριακός Τουρισμός: Προοπτικές ανόδου την επόμενη τριετία

τη Βίκυ Τρύφωνα, kathimerini.gr*

Μετά τη δραματική συρρίκνωσή του τη διετία 2010-2012, ο ελληνικός συνεδριακός τουρισμός επανέρχεται με πρωταγωνιστικό ρόλο στον διεθνή ανταγωνισμό. Η αρνητική εικόνα της χώρας στο εξωτερικό έχει αντιστραφεί, ενώ η προσφορά οικονομικών πακέτων σε δημοφιλείς προορισμούς έχει τροφοδοτήσει εκ νέου το ενδιαφέρον για ταξίδια στην Ελλάδα. Οι πολύ καλές επιδόσεις του 2015, με 26 εκατ. αφίξεις και έσοδα που ξεπερνούν τα 14,5 δισ. ευρώ, προδιαγράφουν ένα ακόμη πιο υποσχόμενο 2016. Ενώ και στον συνεδριακό τουρισμό η Ελλάδα επανακτά την 20ή θέση στην παγκόσμια κλίμακα δημοφιλίας έναντι της 40ής στην οποία κατρακύλησε το 2008. Το διεθνές περιβάλλον λειτουργεί ενισχυτικά, καθώς η ατμόσφαιρα ανασφάλειας που επικρατεί στην Ευρώπη εξαιτίας των τρομοκρατικών επιθέσεων αλλά και το ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον ευνοούν την προσέλκυση συνεδρίων στην Ελλάδα. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι το γενικότερο αρνητικό κλίμα δεν μετριάζει το καλό αποτέλεσμα για τη χώρα μας. Χαρακτηριστικό ήταν το παράδειγμα του αμερικανικού κολοσσού Amway, που ακύρωσε τις προγραμματισμένες εκδηλώσεις του σε όλη την Ευρώπη μετά τα τραγικά γεγονότα στο Παρίσι, πολιτική που ακολούθησαν και πολλές αμερικανικές εταιρείες.

Οι συνθήκες στο εσωτερικό της χώρας σταθεροποιούνται, επιβεβαιώνει ο Ντίνος Αστράς, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων – HAPCO (Hellenic Association of Professional Congress Organizers). «Έπειτα από ένα τρίμηνο οδυνηρού παγώματος και ολικής αδράνειας στη συνεδριακή αγορά εξαιτίας της επιβολής των capital controls, οι ισορροπίες επανέρχονται και τηρουμένων των περιστάσεων παρουσιάζεται μια κάποια αναπτυξιακή πορεία. Ο κλάδος βρίσκεται σε ετοιμότητα και, παρά τα πλήγματα που δέχεται κατά καιρούς, είναι ενθαρρυντικό το ότι αντέχει και εξελίσσεται. Η σταθεροποίηση της οικονομικής κατάστασης της χώρας προδιαγράφει την ανοδική τροχιά».

Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες του συνεδριακού τουρισμού έχουν επιλυθεί. Οι επενδύσεις που έχουν γίνει την τελευταία δεκαπενταετία σε συνεδριακά κέντρα, είτε αυτόνομα είτε εντός ξενοδοχείων, μπορεί να έχουν βελτιώσει σημαντικά τις υποδομές, όμως η Ελλάδα εξακολουθεί να παραμένει ένας προορισμός που μπορεί να διοργανώσει μόνο μικρού και μεσαίου μεγέθους συνέδρια – ιδιαίτερα δε αφού δεν διαθέτει μητροπολιτικό συνεδριακό κέντρο. Ακόμα και η λύση της μετατροπής του Ολυμπιακού γηπέδου Τάε Κβον Ντο τελικά εγκαταλείφθηκε, καθώς προέκυψαν διάφορα γραφειοκρατικά προσκόμματα. «Οι δυνατότητες της χώρας, όπως και των συνεδριακών προορισμών της, είναι πολλές και ασφαλώς δεν έχουν αξιοποιηθεί ακόμη στον επιθυμητό βαθμό. Από την πλευρά μας, ως HAPCO, καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά αυτό δεν φτάνει. Ο συνεδριακός τουρισμός της Ελλάδας θα έπρεπε να βρίσκεται σε πολύ καλύτερη θέση και για το γεγονός ότι δεν έχει επιτευχθεί αυτός ο στόχος την ευθύνη φέρει η πολιτεία. Ας ακούσει επιτέλους τις προτάσεις μας!» τονίζει ο κ. Αστράς.

Ένα από τα βασικά ζητήματα που επισημαίνουν άνθρωποι του χώρου είναι η δυσκαμψία του κρατικού μηχανισμού να αγκαλιάσει πρωτοπόρους και δημιουργικές ιδέες, που συχνά αποτελούν ζητούμενο στη διοργάνωση συνεδρίων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αίτημα μεγάλου γραφείου διοργανωτών προς τον Δήμο Αθηναίων να παραχωρήσει άδεια -έναντι εύλογης αμοιβής- για να γίνει ένα street party στο περιθώριο μεγάλου συνεδρίου σε τμήμα του πεζόδρομου της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. «Ακόμη και τα πιο απλά πράγματα, που για μια άλλη χώρα που διοργανώνει συνέδρια φαντάζουν δεδομένα και μεταφράζονται σε έσοδα, στην Ελλάδα αντιμετωπίζονται αφοριστικά», αναφέρει η Μαρία Παπαδάκη, διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας Event Makers. «Το κράτος δεν διαθέτει τουριστική αντίληψη και ως εκ τούτου δεν μπορεί να αξιοποιήσει την τεράστια πολιτιστική, ιστορική και περιβαλλοντική κληρονομιά μας προς όφελος όλων».

Ελλιπείς, επίσης, χαρακτηρίζονται οι δράσεις διεθνούς προβολής του συνεδριακού τουρισμού από την πλευρά του κράτους. Ο HAPCO έχει επισημάνει χαρακτηριστικά εδώ και χρόνια ότι δεν υπάρχει προβολή του συνεδριακού προϊόντος στους decision makers διεθνώς. Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΕΟΤ Σπύρος Αλεξίου πιστεύει ότι υπάρχει στρατηγική, εάν και αναγνωρίζει ότι υπάρχουν περαιτέρω δυνατότητες ανάπτυξης: «Πρόκειται για ένα δυναμικό θεματικό προϊόν υψηλής προτεραιότητας που συμπεριλαμβάνουμε στις εκθέσεις γενικού και ειδικού κοινού, όπως για παράδειγμα στην IMEX Φρανκφούρτης, στην ΙΒΤΜ Βαρκελώνης και άλλες εκθέσεις στις ΗΠΑ. Τα Γραφεία Εξωτερικού αναλαμβάνουν εξειδικευμένες δράσεις, όπως συνεργασίες με γραφεία διοργάνωσης συνεδρίων ή πρωτοβουλίες για Business 2 Business workshops. Επίσης οργανώνονται familiarisation trips, αξιοποιούμε τα κοινωνικά δίκτυα και το Διαδίκτυο, ενώ στην ιστοσελίδα του «Visit Greece» υπάρχει ειδικός θεματικός άξονας αφιερωμένος στον κλάδο. Πρόθεσή μας να προσελκύσουμε τουρίστες αλλά και ξένους επενδυτές, χωρίς να παραβλέπουμε την ανάγκη συγκρότησης ενός εθνικού φορέα για τον συνεδριακό τουρισμό».

Δυνατότητες και προοπτικές

Η Ελλάδα έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα, που την καθιστούν ελκυστική ως συνεδριακό προορισμό. Το ήπιο κλίμα της χώρας, με ηλιοφάνεια περισσότερες από 300 ημέρες το χρόνο και υψηλές θερμοκρασίες το χειμώνα στα νότια της χώρας, δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη φιλοξενία συνεδρίων κυριολεκτικά όλο το χρόνο – και μάλιστα οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα να συνδυάσουν την εργασία με τον ελεύθερο χρόνο τους ή ακόμη και με επιπλέον ημέρες διακοπών. Οι επιλογές που προσφέρουν οι ελληνικοί προορισμοί είναι πολλές και ποικίλες: επίσκεψη σε ιστορικούς και αρχαιολογικούς χώρους, φυσικές ομορφιές, ατελείωτη ακτογραμμή, υποδομές αθλητισμού και wellness, shopping, κ.ά. Ταυτόχρονα, η ελληνική γαστρονομική παράδοση, στην οποία έχει στηριχθεί η μεσογειακή διατροφή, αποτελεί ένα ακόμη αξιοσημείωτο πλεονέκτημα της χώρας για την προσέλκυση συνεδρίων. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι όλα τα επαγγελματικά στελέχη του τουρισμού μιλούν τουλάχιστον μία ξένη γλώσσα, ενώ το υψηλό επίπεδο αγγλομάθειας των εργαζομένων, αλλά και των απλών πολιτών, δίνει τη δυνατότητα στους συνέδρους να γνωρίσουν πολύ καλύτερα τον τόπο που επισκέπτονται.

«Ο συνεδριακός τουρισμός συμβάλλει στη δημιουργία απασχόλησης και εσόδων, καθώς και στη διάχυση ωφελημάτων στις τοπικές κοινωνίες. Επομένως, μπορεί να συνεισφέρει στη γενικότερη εθνική προσπάθεια ανόρθωσης της οικονομίας», αναφέρει ο πρόεδρος του ΕΟΤ, κύριος Αλεξίου. Για την αποτελεσματικότητα του συνεδριακού τουρισμού στην αντιμετώπιση της εποχικότητας και την αύξηση της εισροής συναλλάγματος κάνει λόγο ο Γιώργος Τσακίρης, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος. «Η υψηλή εποχικότητα στη ζήτηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος αποτελεί μια παθογένεια που όλοι αναγνωρίζουμε ως σημαντικό εμπόδιο για τη μεγιστοποίηση των ωφελειών της ελληνικής οικονομίας από τον τουρισμό. Αποδεδειγμένα, σύμφωνα με όλες τις έρευνες και τη διεθνή εμπειρία, o κλάδος αποτελεί την τουριστική δραστηριότητα με την υψηλότερη απόδοση, καθ’ όσον κάθε συνεδριακός επισκέπτης που έρχεται στη χώρα μας δαπανά έως και 4 φορές περισσότερο από τον απλό ταξιδιώτη, ενδεικτικό της δυναμικής που έχει η ανάπτυξη του κλάδου. Οι υποδομές στην Ελλάδα για τη διοργάνωση μέτριας δυναμικότητας συνεδρίων και incentives είναι εξαιρετικές».

Στόχος των επαγγελματιών του κλάδου είναι η Ελλάδα να ενταχθεί στην πρώτη δεκάδα των συνεδριακών προορισμών παγκοσμίως και όλοι εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση, με τη συμμετοχή τους σε σχετικές εκθέσεις στο εξωτερικό και τη σύναψη συνεργασιών με μεγάλους ομίλους της διεθνούς αγοράς. Ταυτόχρονα καλούν την πολιτεία να εδραιώσει μια ανοιχτή γέφυρα επικοινωνίας με τους ιδιώτες αλλά και τις τοπικές κοινωνίες, με στόχο να επιλυθούν τα χρόνια προβλήματα του κλάδου, κάτι που θα οδηγήσει σε επιπλέον επενδύσεις και έτσι θα ενισχυθούν περισσότερο οι υποδομές. Αποτελεί κοινό όραμα όλων η Ελλάδα να προσελκύει ακόμη μεγαλύτερο αριθμό συνεδρίων μικρού και μεσαίου μεγέθους, αλλά και να εμπλουτίσει τις υποδομές της με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι σε θέση να φιλοξενεί μεγάλα και πολύ μεγάλα συνέδρια, τα οποία, εάν και λιγότερα σε αριθμό, είναι πολύ πιο προσοδοφόρα.

(*) Διαβάστε το υπόλοιπο άρθρο στο: kathimerini.gr