της Έλενας Καραγκούνη
Ο συνεδριακός τουρισμός αφορά άτομα που ταξιδεύουν σε έναν προορισμό για να παρακολουθήσουν ένα συνέδριο, σεμινάριο ή άλλη επαγγελματική εκδήλωση. Αυτό το τμήμα της οικονομίας μιας χώρας είναι γνωστό ως τομέας MICE, που στην πράξη περιλαμβάνει κάθε είδους Συναντήσεις, Συνέδρια και Εκδηλώσεις. Εν συντομία, είναι η μάθηση και η ανταλλαγή ιδεών και εμπειριών στο πλαίσιο ενός ταξιδιού.
Ο συνεδριακός τουρισμός έχει αμέτρητα οφέλη για έναν προορισμό. Ένα από αυτά είναι ότι, σε αντίθεση με τον παραδοσιακό τουρισμό, -ή πιο απλά τα ταξίδια αναψυχής-, δεν είναι εποχιακός. Οι ταξιδιώτες επισκέπτονται προορισμούς για δουλειά, τόσο το καλοκαίρι, όσο και το χειμώνα, γεγονός που δημιουργεί μια ολόκληρη αγορά, που περιστρέφεται γύρω από εμπορικές εκθέσεις και συνέδρια. Ο συνεδριακός τουρισμός ενεργοποιεί την οικονομία γενικότερα, ενώ συσφίγγει τη σχέση του προορισμού με την τεχνολογική ανάπτυξη. Ο συνεδριακός τουρισμός στην Ελλάδα είναι ένας αρκετά αναπτυσσόμενος τύπος τουρισμού στη χώρα. Πολλά συνέδρια, συμπόσια και άλλες εκδηλώσεις λαμβάνουν χώρα σε διάφορες τοποθεσίες σε όλη την Ελλάδα. Πολλά από αυτά είναι διεθνή συνέδρια και προσελκύουν συμμετέχοντες και ομιλητές από διάφορες χώρες. Κάποια συνέδρια πραγματοποιούνται ετησίως σε συγκεκριμένους χώρους, ενώ άλλες εκδηλώσεις είναι σποραδικές.
Όσον αφορά την Ελλάδα, ο συνεδριακός τουρισμός είναι πιο ενεργός (λόγω καλού καιρού) τους μήνες της άνοιξης και του φθινοπώρου, και συνήθως οι συμμετέχοντες θεωρούν καλή ιδέα να συνδυάσουν ένα συνεδριακό ταξίδι με διακοπές. Εάν το συνέδριο λαμβάνει χώρα στην Αθήνα ή σε άλλη πόλη της ηπειρωτικής χώρας, οι συμμετέχοντες συχνά επισκέπτονται τα νησιά πριν ή μετά την εκδήλωση. Αυτός είναι και ο λόγος που ο συνεδριακός τουρισμός στην Ελλάδα μπορεί να δώσει μεγάλη ώθηση στο 12μηνο τουρισμό και μπορεί να υποστηρίξει μια σταθερή και μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή διαδικασία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε πολλά συνέδρια -αν και λαμβάνουν χώρα σε συγκεκριμένα συνεδριακά κέντρα ή ξενοδοχεία μίας πόλης-, γίνονται παράλληλα άλλες εκδηλώσεις (δείπνα, ξεναγήσεις κλπ.), αποτελώντας έτσι ένα συνέδριο πηγή εσόδων και για άλλα επαγγέλματα.
Αυτός ο τύπος τουρισμού έχει αυξηθεί σε δημοτικότητα τα τελευταία χρόνια, καθώς όλο και περισσότερες επιχειρήσεις και οργανισμοί έχουν αρχίσει να πραγματοποιούν εκδηλώσεις σε προορισμούς σε όλο τον κόσμο. Ο συνεδριακός τουρισμός μπορεί να έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο σε έναν προορισμό, καθώς οι συμμετέχοντες σε επιχειρηματικές εκδηλώσεις συχνά ξοδεύουν χρήματα (και μάλιστα περισσότερα απ’ότι στα ταξίδια αναψυχής) για διαμονή, φαγητό και ποτό και άλλες δραστηριότητες, ενώ βρίσκονται στην πόλη για την εκδήλωση. Οι δαπάνες αυτές μπορούν να βοηθήσουν στην τόνωση της τοπικής οικονομίας και στη δημιουργία θέσεων εργασίας στον τουριστικό τομέα.
Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες, που μπορούν να κάνουν έναν προορισμό ελκυστικό στο συνεδριακό τουρισμό, όπως η προσβασιμότητα, οι εγκαταστάσεις και οι υποδομές του, καθώς και η φήμη του ως ασφαλούς και φιλόξενου τόπου για επίσκεψη.
Οι προορισμοί, που έχουν ισχυρή προσφορά συνεδριακών χώρων και υπηρεσιών, μπορούν να προσελκύσουν σημαντικό αριθμό συνεδρίων, κάτι που αναμφίβολα έχει θετικό αντίκτυπο στην τοπική οικονομία.