Πείτε τα με Χαμόγελο

του Αχιλλέα Ν. Μίχου

michos_photo

Μπορεί να ανήκετε σε αυτούς που θεωρούν ότι ότι στα σοβαρά θέματα δεν χωράει χιούμορ. Ή στην άλλη πλευρά, που πιστεύει στην τεράστια και ακαταμάχητη δύναμη του χιούμορ, ειδικά για τα σοβαρά θέματα. Σε κάθε περίπτωση όμως το θέμα δεν μας αφορά αφού στην ελληνική κουλτούρα δεν υπάρχει χιούμορ. Υπάρχει πλάκα, υπάρχει φάρσα, υπάρχει αστείο, αλλά όχι χιούμορ. Κι υπάρχουν κι εκείνοι που πιστεύουν ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα στην παρουσίασή τους αν ξεκινήσουν με κάτι αστείο. Το θέμα έχει τους υπερασπιστές του, όπως έχει και τους… πολέμιούς του. Αν τώρα εσείς νοιώθετε την επιθυμία να δοκιμάσετε, ίσως να σας χρησιμεύει να έχετε υπόψη σας μερικά βασικά σημεία.

Αν δεν είναι στον τύπο σας μην το προσπαθήσετε. Θα φανεί ψεύτικο και μπορεί να σας κάνει και ζημιά. Είναι άλλο πράγμα να πείτε κάποιο αστείο και άλλο να σας πουν αστείο. Ίσως να χρειάζεται να “ελαφρύνετε” λίγο την ατμόσφαιρα ώστε να σας προσέξουν καλύτερα και να νοιώσετε κι εσείς πιό άνετα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι βρίσκεστε εκεί για να τους διασκεδάσετε. Μην αρχίσετε με το καθιερωμένο ανέκδοτο γιατί εκτός του ότι έτσι δεν πρωτοτυπείτε, κινδυνεύετε αν δεν δουλέψει να αρχίσετε στραβά την παρουσίασή σας. Καλύτερα φροντίστε αν μπορείτε να εμφυτέψετε κάποιες ιστορίες μέσα στην παρουσίαση. Βρείτε κάποια ιστορία που να οδηγεί ή να τονίζει κάποιο σημαντικό σημείο της ομιλίας σας. Αναφερθείτε σε κάποιο “πρόβλημα” της δουλειάς σας, ή της εταιρίας σας, σατιρίζοντας το. Αυτό θα φέρει το κοινό με το μέρος σας με αποτέλεσμα να εισπράξει ευκολότερα τη συνέχεια του λόγου σας. Βασική προϋπόθεση επιτυχίας είναι να διαβάσετε σωστά το κοινό σας και να εκτιμήσετε τις δυνατότητές σας. Και τις συνέπειες. Τα πάντα είναι στο χέρι σας αρκεί να ξέρετε τι κάνετε. Το πιό σημαντικό είναι να δείξετε τον ενθουσιασμό σας για το θέμα που παρουσιάζετε. Το κοινό το βλέπει, το ακούει, το αισθάνεται και μπορείτε να το παρασύρετε ευκολότερα προς τα εκεί που θέλετε. Βάλτε στόχο τον εαυτό σας. Σατιρίστε τον. Σαρκάστε τον. Μπορείτε να το κάνετε άφοβα. Θυμηθείτε τον ντετέκτιβ Κολόμπο. Παίξτε το χαμηλά. Στα κατάλληλα σημεία ανατρέξτε σε ιστορίες από τις ταξιδιωτικές σας περιπέτειες, από την καριέρα σας, από σφάλματα, από γκάφες σας, από την οικογένεια, από τον τόπο ή τον τρόπο που μεγαλώσατε. Το κοινό σας συμπαθεί και σας ακολουθεί ευκολότερα. O Mark Twain έλεγε “Χρειάζομαι δέκα λεπτά για να ετοιμάσω μια παρουσίαση δύο ωρών και δύο ώρες για μια πρόχειρη παρουσίαση δέκα λεπτών. Η προετοιμασία είναι το παν. Κατ’ αρχήν αποφασίστε για το πόσο. Πόσο χαλαρή ατμόσφαιρα θέλετε να δημιουργήσετε. Έτσι θα προκύψει αν χρειάζεστε κάτι που θα τραβήξει την προσοχή του κοινού τρεις ή τέσσερεις φορές μέσα στην παρουσίαση (ποτέ μία ή δύο, υπάρχει λόγος) ή αν κάθε δυό-τρία λεπτά θα προκύπτει και κάτι. Στη δεύτερη περίπτωση χρειάζεστε τη συμμετοχή του κοινού. Χρειάζεστε επιστροφές, γύρισμα του αστείου πίσω στο κοινό. Χρειάζεστε αναδρομές σε προηγούμενες στιγμές με ανακεφαλαίωση και επέκταση. Χρειάζεστε μια συνέχεια. Αφού αποφασίσετε για το πόσο, θα πρέπει να αποφασίσετε για το πότε. Μην θεωρήσετε ότι σώνει και καλά κάθε οκτώ λεπτά θα πρέπει να υπάρχει κάτι αστείο. Χρειάζεται βέβαια μια ισόρροπη κατανομή, αλλά πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να συμβαδίζει με το περιεχόμενο της παρουσίασης. Τέλος, προετοιμαστείτε για το απρόοπτο. Αν κάποιο μικρόφωνο σφυρίζει, αν κάτι μπερδέψει με το Power Point, ή αν εσείς κάνετε κάποια γκάφα. Έχετε έτοιμο κάτι να πείτε. Κι ίσως το κοινό πιστέψει ότι το σφάλμα ή το απρόοπτο ήταν σκηνοθετημένο. Κι ακόμη. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σκίτσα (όχι clip art παρακαλώ!), καρικατούρες, ή να φορέσετε κάποιο καπέλο, κάποιο “T” shirt, ή άλλο χαρακτηριστικό. Και θυμηθείτε ότι ο Allen Funt, ο εμπνευστής του τηλεοπτικού show Candid Camera έλεγε: “Όταν οι άνθρωποι γελούν είναι ιδιαίτερα δεκτικοί σε σχεδόν οτιδήποτε θέλετε να τους μεταδώσετε.”
Καλή επιτυχία.

(Ιανουάριος 2005)