Ίσως αυτό που χρειάζεστε για την επόμενη παρουσίασή σας είναι να προσέξετε την ισορροπημένη ροή της ενέργειας τόσο στο χώρο όσο και στις προβολές και γενικώς στα δρώμενα δηλαδή το ch’i (προφέρεται chee) έτσι ώστε το κοινό σας να μπορέσει να απορροφήσει το μήνυμά σας απερίσπαστο και με όλη του την προσοχή και την θετική διάθεση. Το feng shui (προφέρεται funk shway) είναι η αρχαία κινεζική τέχνη για την δημιουργία του κατάλληλου περιβάλλοντος για αρμονία, ηρεμία, ευεξία και γενικά για κάθε επιθυμητή κατάσταση. Σε μια αποτελεσματική παρουσίαση το μέσο επικοινωνίας είναι το Περιβάλλον. Οι προβολές, τα σκηνικά, τα φώτα, οι ομιλητές και κάθε τι που συμβαίνει, συνθέτουν ένα Περιβάλλον στην επιρροή του οποίου εκτίθεται το κοινό προκειμένου να αισθανθεί ανάλογα με τον στόχο της εκδήλωσης. Η ψυχολογία της συμπεριφοράς διδάσκει ότι είμαστε προϊόντα του Περιβάλλοντος μέσα στο όποίο ζούμε και αναπτυσσόμαστε. Κι ο στόχος της εκδήλωσης δεν είναι να κάνει το κοινό να καταλάβει, αλλά να αισθανθεί, να νοιώσει. Έτσι, ο αποδέκτης των μηνυμάτων δεν είναι το μυαλό των παρισταμένων, αλλά η ψυχή τους. Το feng shui για 5.000 χρόνια τώρα έχει να κάνει με την “θεραπεία” της ψυχής. Οι τρεις βασικές αρχές του feng shui είναι: α) Τα πάντα έχουν ζωή και ενέργεια, β) Τίποτα δεν είναι ανεξάρτητο, αλλά όλα συνδέονται μεταξύ τους, και γ) Τα πάντα αλλάζουν. Έτσι λοιπόν η κάθε λεπτομέρεια της παρουσίασης είναι σημαντική. Το κάθε τι συμβάλλει θετικά ή αρνητικά στην επιτυχία του αντικειμενικού σκοπού της και όλα μαζί συντελούν στο να επέλθουν οι επιθυμητές αλλαγές στη στάση, στις ιδέες, ή τις επιλογές του κοινού ανάλογα με τον στόχο της παρουσίασης. Κατά τον ίδιο τρόπο που οι αρχές του feng shui εφαρμόζονται στη διάταξη των αντικειμένων και των επίπλων στο χώρο ώστε να επιτυγχάνεται η απρόσκοπτη ροή ενέργειας γύρω τους, αυτό που λέμε “καλό ch’i”, έτσι και η διάταξη των τίτλων, των γραφικών και των κειμένων στα slides της παρουσίασης θα πρέπει να εξασφαλίζει αρμονία και ισορροπία. Η δημιουργία ενός Master Slide στο PowerPoint εξυπηρετεί στο να εμφανίζονται οι όμοιες πληροφορίες στο ίδιο σημείο του slide εξασφαλίζοντας έτσι την θετική ενέργεια. Τα φωτεινά χρώματα και η μινιμαλιστική σχεδίαση δίνουν καλό ch’i, ενώ σκούρα χρώματα, ή ακόμη χειρότερα περίεργοι συνδυασμοί χρωμάτων, κάνουν κακό. Το άσπρο και το έντονο μπλέ είναι “καλά” χρώματα γιατί αντιπροσωπεύουν τον αέρα (feng) και το νερό (shui), τα βασικά στοιχεία του feng shui. Οι εναλλαγές των slides θα πρέπει να έχουν μια φυσική ροή έτσι ώστε ο θεατής να μπορεί να παρακολουθήσει το θέμα και όχι τα παιχνίδια με την εικόνα. Το Dissolve είναι το καλύτερο και μπορείτε να το κρατήσετε για ολόκληρη την παρουσίαση. Τα Cuts και τα Wipes, όπου επιβάλλονται από το θέμα, κι από κει και πέρα, μόνο αν πραγματικά ξέρετε τι κάνετε. Μην, μην, μην αλλάζετε τον τρόπο εναλλαγής σε κάθε slide. Δεν σκοτώνει μόνο το ch’i, σκοτώνει την παρουσίασή σας. Τα διάφορα Slide Transitions μπορεί να προκαλούν την προσοχή, όχι όμως για το θέμα σας αλλά γι’ αυτά τα ίδια. Και το κοινό αντί να αφομοιώνει τα στοιχεία που παραθέτετε, σκέπτεται “..α, αφού έκανε Random Bars Vertical, θα κάνει και Strips Down; ….γιατί δεν κάνει Uncover αντί για Box Out; …μάλλον την παλιά έκδοση θάχει…” Το ίδο ισχύει και για τα ηχητικά effects: Μην τα χρησιμοποιείτε. Κι αν πιστεύετε ότι “ξυπνάνε” το κοινό, που είναι αλήθεια, σκεφτείτε καλύτερα σε ποιο σημείο της παρουσίασής σας μπορεί να κοιμηθεί το κοινό σας και αποφύγετέ το. Αλλά αν παραμένετε αμετάπειστοι και εξαρτημένοι από τα sound effects, χρησιμοποιήστε φυσικούς ήχους όπως το νερό που τρέχει ή τα κύματα της θάλασσας…. (ή singing bowls, για όσους έχετε ασχοληθεί με το θέμα..), προκειμένου να κρατηθείτε εντός των ορίων του feng shui. Στο σκηνικό σας αποφύγετε τις μεγάλες ευθείες ή τις ορθές γωνίες που μπλοκάρουν τη ροή της ενέργειας και κουράζουν. Όπου είναι δυνατόν χρησιμοποιήστε καμπύλα τμήματα ή κυλινδρικά στοιχεία κι αφήστε το μυαλό του κοινού σας να πλανηθεί ανεπηρέαστο εκεί που εσείς θέλετε να το πάτε. Εκτός από “business like” η παρουσίασή σας θα πρέπει να είναι ευχάριστη και θελκτική. Τα φυτά και τα άνθη προσφέρουν ζωή και ευεξία. Τα πραγματικά όμως και καλοσυντηρημένα, γιατί τα πλαστικά ή τα αποξηραμένα δίνουν ακριβώς το αντίθετο. Μην αποκλείετε το νερό. Έναν καταρράκτη ή άλλο νερό που τρέχει (όχι σιντριβάνι, μπορεί να είναι και kitsch). Ένα σκηνικό με “υδάτινη κουρτίνα” (water curtain) που πάνω της γίνονται οι προβολές, οι φωτισμοί κ.λπ. μην το θεωρείτε απίθανο. Και βέβαια, μην ξεχνάτε ότι η φυσική παρουσία του κοινού σας στην παρουσίαση δεν εξασφαλίζει και την επαφή με το θέμα, πόσο δε μάλλον την ολόψυχη συμμετοχή. Γι αυτό τη στιγμή που βρίσκεστε απέναντι στο κοινό σας, δηλαδή στους συνεργάτες σας, τους συναδέλφους σας, ή την αγορά σας, ίσως να μην θέλετε να αφήνετε τίποτα στην τύχη, ακόμη και την απρόσκοπτη ροή της θετικής ενέργειας, το ch’i, και ίσως να θέλετε να εκμεταλλευθείτε τις από αιώνες δοκιμασμένες αρχές του feng shui. Καλή επιτυχία.
(Σεπτέμβριος 2004)