“δώρον”: το ανιδιοτελώς, άνευ αμοιβής ή ανταλλάγματος διδόμενον αγαθόν ως δείγμα αγάπης, τιμής, φιλίας, ευαρεσκείας, το χάρισμα (Ερμηνευτικό Λεξικό Δ. Δημητράκου).
Τα επιχειρηματικά δώρα αποτελούν πλέον μέρος της επικοινωνιακής στρατηγικής των περισσοτέρων εταιριών.
Θα λέγαμε λοιπόν καλύτερα, δώρα επικοινωνίας μέσα στα πλαίσια επιχειρηματικότητας των εταιριών. Το “αντάλλαγμα” που προσδοκάται, έστω και έμμεσα, είναι δεδομένο· και εάν το “διδόμενον αγαθόν” είναι δώρο συναισθηματικής επικοινωνίας*, επιβεβαιώνει την αγάπη, εκτίμηση, φιλία, καλή συνεργασία μεταξύ των “προσώπων”.
Ο κλάδος
Σαν αποτέλεσμα της ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας στη σύγχρονη εποχή, αυξάνονται οι ανάγκες επικοινωνιακής στρατηγικής των εταιριών.
Τα επιχειρηματικά δώρα λειτουργούν πλέον ως βασικό “εργαλείο” για την κάλυψη των αναγκών επικοινωνίας, όπως αυτές καθορίζονται από το σύγχρονο Marketing.
Ανάλογα λοιπόν με τις ανάγκες επικοινωνίας, χωρίζονται σε:
1) Δώρα Δημοσίων Σχέσεων που στόχο έχουν την ενδυνάμωση των “προσωπικών σχέσεων” με τους πελάτες και συνεργάτες της εταιρίας.
2) Εταιρικά Δώρα που στόχο έχουν αφενός να προβάλουν, αφετέρου να ενισχύσουν την εταιρική εικόνα της επιχείρησης.
3) Δώρα Προώθησης που συμβάλουν στην ενίσχυση των πωλήσεων, βοηθώντας τη διάδοση των Brand Name ή κάνοντας πιο ελκυστικά τα προϊόντα που παράγει ή εμπορεύεται η κάθε εταιρία.
Ιδιαίτερα τα Δώρα Δημοσίων Σχέσεων και τα Εταιρικά, επιβάλλεται να είναι δώρα κύρους και ποιότητας.
Η επιλογή του εκάστοτε Δώρου, αποτελεί συχνά “πονοκέφαλο” για τους αρμόδιους, καθώς αυτό θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία και καλαισθησία, να εκφράζει τη φιλοσοφία της επιχείρησης που το δωρίζει και τέλος να ικανοποιεί τις αισθήσεις του αποδέκτη, αλλά και να προκαλεί συναισθηματικές φορτίσεις, απαραίτητες για την απόλυτη επιτυχία του δώρου συναισθηματικής επικοινωνίας.*
Ο κλάδος του Επιχειρηματικού Δώρου παρουσιάζει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης, τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και στην εγχώρια αγορά, σαν αποτέλεσμα της διαρκώς αυξανόμενης ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων για την κατάκτηση μεγαλύτερων μεριδίων.
Οι εμπλεκόμενοι στο χώρο παραγωγής και εμπορίας επιχειρηματικών δώρων, στα πλαίσια του ανταγωνισμού συνεχώς προσπαθούν να δημιουργήσουν “προτάσεις” που χαρακτηρίζονται από πρωτοτυπία, καλαισθησία και χρηστικότητα, για να καλύψουν τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες του Marketing.
Η συνεχής εμφάνιση νέων πρωτότυπων προϊόντων στην παγκόσμια αγορά, η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών παραγωγής τους και οι σύγχρονες τάσεις απαιτούν από τους εμπλεκόμενους φορείς να βρίσκονται σε μία διαδικασία διαρκούς κινητικότητας και ενημέρωσης.
Η ενημέρωση αυτή πραγματοποιείται μέσω μιας σειράς εξειδικευμένων εκθέσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, μεταξύ των οποίων, η σημαντικότερη (τουλάχιστον για την ευρωπαϊκή αγορά) κρίνεται αυτή της P.S.I. (Promotional Product Service Institute).
Ο οργανισμός P.S.I. μετράει ήδη 45 χρόνια ζωής από την ίδρυσή του, ενώ από το 1962 οργανώνει εκθέσεις σε ετήσια βάση. Τα μέλη του οργανισμού P.S.I. είναι εταιρείες που παράγουν ή διανέμουν προϊόντα κατάλληλα για τον κλάδο. Η P.S.I. λειτουργεί ως ο “συνεργάτης” των εταιρειών μελών, που οργανώνει και δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την επίτευξη επιτυχημένων συνεργασιών μεταξύ των εταιρειών του κλάδου, εστιάζοντας στις ανάγκες τους.
Η σημαντικότερη, λοιπόν, ευρωπαϊκή διοργάνωση έκθεσης του κλάδου είναι αυτή που πραγματοποιείται κάθε χρόνο (αρχές Ιανουαρίου) στο Dusseldorf της Γερμανίας. Εκεί, σε έκταση 22.000m2 παρουσιάζονται όλα τα προϊόντα της παγκόσμιας αγοράς. Η έκθεση είναι “ανοιχτή” μόνο για τους επισκέπτες που είναι μέλη P.S.I., οι οποίοι ανέρχονται πλέον στους 6.700 παγκοσμίως εκ των οποίων οι 4.700 είναι πωλητές – διαφημιστικές εταιρίες και οι 2.000 κατασκευαστές – διανομείς.
Τον Ιανουάριο του 2005 πραγματοποιήθηκε η 43η Έκθεση η οποία φιλοξένησε 779 εκθέτες και 16.000 επισκέπτες μέλη, από 70 χώρες συνολικά.
Η χώρα μας δίνει το παρόν στην έκθεση P.S.I. εκπροσωπούμενη συνολικά από 56 εταιρίες μέλη, εκ των οποίων οι πέντε (δύο διανομείς και τρεις κατασκευαστές προϊόντων) είναι και εκθέτες (μεταξύ των οποίων και η εταιρεία “ΥΛΗ ΑΕΒΕ”).
Ελληνική πραγματικότητα.
Στη χώρα μας στην αγορά του Επιχειρηματικού Δώρου συμμετέχει πλήθος επιχειρήσεων, ασκώντας ως επί το πλείστον εμπορική δραστηριότητα με προϊόντα εισαγόμενα κυρίως από τις χώρες της Μ. Ανατολής, καλύπτοντας ιδιαίτερα το χώρο των “προωθητικών δώρων”.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση των εταιριών που ασκούν κατασκευαστική δραστηριότητα, σαν αποτέλεσμα των αυξημένων απαιτήσεων των πελατών για διαφοροποιημένα προϊόντα, κυρίως για το χώρο των δώρων Δημοσίων Σχέσεων.
Ο κλάδος, μετά από μία μικρή περίοδο μουδιάσματος, δείχνει να ξαναβρίσκει τη δυναμική ανάπτυξης των προηγούμενων ετών.
Παρόλα αυτά, το “επιχειρηματικό δώρο” δεν έχει κατακτήσει ακόμα τη θέση που του αξίζει ως “εργαλείο” επικοινωνίας και marketing, καθώς οι περισσότερες μικρομεσαίες κυρίως επιχειρήσεις, που αποτελούν και τη ραχοκοκαλιά της Ελληνικής Οικονομίας, δεν έχουν ακόμα συνειδητοποιήσει την αναγκαιότητά του.
Συχνά, παρατηρείται το φαινόμενο ακόμα και μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις, με αφορμή τους “οικονομικά δύσκολους καιρούς”, να περικόπτουν κονδύλια επικοινωνίας. “Οι καιροί όμως, ποτέ δεν ήταν εύκολοι” κατά την προσωπική μου άποψη, και η περικοπή των κονδυλίων επικοινωνίας σίγουρα θα δημιουργήσει κενά στη σκακιέρα του έντονου ανταγωνισμού. Άλλωστε, γιατί – σύμφωνα με τις επιταγές του σύγχρονου marketing – η κατάκτηση μεγαλύτερων μεριδίων αγοράς επιβάλει ανάπτυξη των διαπροσωπικών σχέσεων.
(*) “…συναισθηματική επικοινωνία..”: …επικοινωνία, όπου το συναίσθημα υπερισχύει άλλων σωματικών λειτουργιών, της νόησης, της βούλησης…(όρος, ίσως αδόκιμος έως σήμερα, στο χώρο του επιχειρηματικού marketing, αλλά αποτελεί προσωπική εκτίμηση του υπογράφοντος). |
(*) Κυριάκος Κωνσταντινίδης: Αρχιτέκτονας – Διευθύνοντα Συμβούλου της ΥΛΗ ΑΕΒΕ
Μάρτιος 2007