Η Bιομηχανία των Επιχειρηματικών Δώρων ήταν παλιά ο “φτωχός συγγενής’’ του marketing, φθηνά δώρα που είχαν μικρή έως καθόλου συμβολή στην διαφημιστική καμπάνια των εταιρειών ή την φήμη τους. Τα τελευταία πέντε χρόνια, τα πράγματα έχουν αρχίσει να αλλάζουν και παρατηρείται μία συνεχής ανοδική πορεία της βιομηχανίας αυτής.
“Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις στον κόσμο συνειδητοποιούν πόσο απαραίτητο είναι να προβάλλουν το όνομά τους στην αγορά” επισημαίνει η Denise Green, Πρόεδρος της Αμερικάνικης Evergreen Promotions και συνεχίζει “Σήμερα, ακόμα και δικηγορικές εταιρείες βάζουν την επωνυμία τους σε ομπρέλες ή άλλα είδη, πράγμα αδιανόητο πριν από πέντε χρόνια.”
Την ίδια άποψη έχει και η Leanne Bodell, Μarketing Strategist του Promotions Factory της Αυστραλίας. `Τα επιχειρηματικά δώρα είναι πλέον μέρος της διαφημιστικής προσπάθειας και στρατηγικής των εταιρειών” υποστηρίζει. “Πολλές λαμπρές ιδέες εφαρμόζονται και η ανταπόκριση των πελατών είναι μεγάλη.”
Οι ειδικοί του χώρου αναμένουν ότι η Bιομηχανία των Επιχειρηματικών Δώρων θα αποκτήσει υψηλή θέση στην αγορά του Marketing. Οι ενδείξεις είναι ευοίωνες και το Internet θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξή της.
“Όπως σε όλους τους κλάδους, το Internet κάνει την αγορά πιο ανοικτή’’ σχολιάζει ο Guido Jonkers, Γενικός Διευθυντής της Dutch Sales Promotion και συμπληρώνει “Είναι πολύ εύκολο για τους ανθρώπους του marketing – καθισμένοι στα γραφεία τους – να ψωνίζουν απ’ όλο τον κόσμο. Έρευνα για ιδέες και αντικείμενα που παλαιότερα χρειαζόταν δύο έως τρεις βδομάδες για να γίνει, τώρα δεν παίρνει πάνω από λίγα λεπτά. Κι αυτό είναι μόνο η αρχή.’’
Όμως, η παγκοσμιοποίηση της βιομηχανίας κρύβει κάποιους “κινδύνους”. Ο κάθε λαός έχει τον δικό του πολιτισμό και την δική του κουλτούρα, τα οποία θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη κατά την αποστολή ενός δώρου.
“Οι προμηθευτές επιχειρηματικών δώρων καλούνται να χειρίζονται με λεπτότητα τις πολιτισμικές διαφορές” τονίζει η Leanne Bodell και συμβουλεύει “Το πιο βασικό είναι η χρήση των δώρων να είναι εύστοχη και να συνδέεται με άλλες ενέργειες marketing.”
Την ίδια γνώμη μοιράζεται και η Denise Green, η οποία εξηγεί “Μπορείς να στείλεις έξτρα περιτύλιγμα στους αποδέκτες στην Ιαπωνία όπου η παρουσίαση είναι το παν και να αποφύγεις το αλκοόλ στις χώρες που απαγορεύεται” και μας υπενθυμίζει “Όταν πρόκειται να στείλεις επιχειρηματικά δώρα, ισχύει το ίδιο για όλους: Κάτι καινούριο και χρήσιμο.”
ξέρατε ότι…;
– Η βιομηχανία των επιχειρηματικών δώρων σήμερα αξίζει $7 δισ.
– Τα Ημερολόγια κατέχουν το 8.7% και τα Όργανα γραφής το 12.3% του συνόλου των προωθητικών προϊόντων.
– Το Τ-shirt είναι το best-selling όλων των εποχών. Γνώρισαν ακμή στα τέλη του ‘60 και έγιναν δημοφιλή στους νέους που σιωπηλά έθεταν τις ιδέες τους πάνω στα μπλουζάκια.
– Εως το 1989, στις ΗΠΑ, ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα είχε ένα διαφημιστικό αυτοκόλλητο.
– Κατά τη διάρκεια ενός ωριαίου παιχνιδιού πόκερ ή bridge, οι παίχτες βλέπουν το τυπωμένο μήνυμα – πάνω στα χαρτιά – περισσότερες απο 500 φορές.
– Τα μηνύματα των Διαφημιστικών Ημερολογίων περνάνε στους αποδέκτες περισσότερες απο 6 φορές ημερησίως.
Οι ειδικοί συμβουλεύουν:
– Να ξέρετε πόσα θέλετε να ξοδέψετε αλλά…
– Μην είστε υπερβολικοί γιατί ένα ακριβό δώρο μπορεί να φέρει σε αμηχανία τον αποδέκτη.
– Θυμηθείτε τα αφανή κόστη: σχεδιασμό, ταχυδρομικά τέλη…
– Λάβετε υπόψη σας το βάρος και το σχήμα του δώρου.
– Προσοχή στα εύθραυστα αντικείμενα. Θέλετε να φτάσουν ακέραια και άθικτα στον προορισμό τους.
– Μην χαμηλώνετε τα κριτήριά σας αν δεν διαθέτετε ανάλογο κοντύλι. Μην κάνετε καθόλου δώρο, ή κάντε μια πιο δημιουργική επιλογή.
– Ένα δώρο δεν χρειάζεται να είναι πάντα προωθητικό. Μπορεί να είναι απλά ένα δώρο ευγνωμοσύνης.
Η Ιστορία των Επιχειρηματικών Δώρων
1881: Ο Jasper Meek, ιδιοκτήτης εφημερίδας, φτιάχνει μια σχολική τσάντα στολισμένη με διαφημιστικά αποκόμματα και δίνει το έναυσμα για την ίδρυση της Βιομηχανίας των Επιχειρηματικών Δώρων.
1888: Το Ημερολόγιο καθιερώνεται από τον Edmund Burke Osborne, εκδότη εφημερίδας.
1893: Η HJ Heinz Company μοιράζει δωρεάν χιλιάδες κουπόνια για ένα βάζο με πράσινες πίκλες και προκαλεί συνωστισμό στο World Columbian Exposition όπου καλούν την αστυνομία.
1930: Οι τράπουλες γίνονται “μέσα” διαφήμισης.
1940: Το ξύλινο μολύβι γίνεται διάσημο στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η Columbia Pencil Company μοιράζει 2.000.000 μολύβια στις κατακτημένες περιοχές.
1960: Το 1964 πρωτοεμφανίζεται το “χαμογελαστό’’ κουμπί σε μπλουζάκια, κούπες, καπέλα, αυτοκόλλητα κτλ. και κάνει μεγάλο ντόρο.
1970: Η μαζική παραγωγή φθηνών ρολογιών, τα καθιστά ως επιχειρηματικά δώρα.
1980: Η προχωρημένη τεχνολογία διευρύνει την αγορά με μικρά ηλεκτρονικά gadgets: κομπιουτεράκια, beepers.
1990: Τα καπελάκια είναι πάλι της μόδας, αυτή τη φορά με το logo στο μπροστά ή και στο πίσω μέρος, ανάλογα με το πώς φοριούνται!
(Οκτώβριος 2001)