Το Όραμα υλοποιείται

*

Εδώ και αρκετά χρόνια γίνεται συζήτηση για την ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού στη χώρα μας και έχουν γράψει δεκάδες άρθρα για τα οφέλη και τη σπουδαιότητά του, έγκριτα στελέχη και δημοσιογράφοι από το χώρο του τουρισμού.

Η χώρα μας μέχρι πρόσφατα αν και είχε όλες τις προϋποθέσεις να γίνει ένας καταξιωμένος συνεδριακός προορισμός (κλίμα, μνημεία, φυσικές ομορφιές, δυνατότητα για business and pleasure), η έλλειψη της κατάλληλης υποδομής αποτελούσε τροχοπέδη στην ανάπτυξη αυτής της μορφής του τουρισμού. Όμως το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα, η οποία θα πρέπει να μας οδηγεί να βλέπουμε το μέλλον με αισιοδοξία. Από τη μια η πολιτεία για να αντιμετωπίσει την πρόκληση της Ολυμπιάδας του 2004, έχει επιδοθεί κυριολεκτικά σε ΄΄αγώνα δρόμου΄΄ προβαίνοντας σε μεγάλα έργα υποδομής σε όλη την επικράτεια και από την άλλη οι ιδιώτες “έχουν πάρει την υπόθεση του συνεδριακού τουρισμού κυριολεκτικά στα χέρια τους”. Πραγματικά γίνονται επενδύσεις πολλών δισεκατομμυρίων για κατασκευή ή εκ βάθρων ανακαίνιση ξενοδοχείων και συνεδριακών κέντρων.

Καταρχήν στους σημαντικότερους συνεδριακούς προορισμούς της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Κρήτη, Ρόδος, Κως) ανεγέρθηκαν ή θα ανεγερθούν στο επόμενο διάστημα συνεδριακά κέντρα διεθνών προδιαγραφών που προσδίδουν κύρος και ώθηση για την ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού. Στην Αθήνα η νέα πτέρυγα του Μεγάρου Μουσικής και το νεόκτιστο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (στο οποίο επίσης θα προστεθεί μία πτέρυγα με αίθουσες για συνέδρια) διαθέτουν μεγάλες αίθουσες και αναμένεται να προσελκύσουν διεθνή συνέδρια. Επίσης στην Κέρκυρα η Μητρόπολη κατασκεύασε ένα μεγάλο συνεδριακό κέντρο, στο κέντρο της πόλης, με μία αίθουσα ολομέλειας για 900 άτομα και άλλες 18 μικρότερες. Στην Κω, στο Kipriotis Village είναι γνωστό ότι λειτουργεί το μεγαλύτερο και ένα από τα πολυτελέστερα συνεδριακά κέντρα στη χώρα, με συνολική χωρητικότητα 5.500 ατόμων. Ακόμα στο Creta Maris Hotel στο Ηράκλειο της Κρήτης κατασκευάζεται το μεγαλύτερο συνεδριακό κέντρο στο νησί, με συνολική χωρητικότητα για 4.730 συνέδρους.
Επιπλέον στα μεγαλύτερα ξενοδοχεία της χώρας συντελείται αναβάθμιση- επέκταση των συνεδριακών χώρων, όπως στο Capsis της Ρόδου που θα κατασκευαστεί η μεγαλύτερη αίθουσα στην χώρα για 2500 συνέδρους και στον Αστέρα της Βουλιαγμένης που θα γίνει επέκταση των συνεδριακών χώρων για 1500 συνέδρους.

Ακόμα είναι γνωστό ότι μία χώρα που φιλοδοξεί να καθιερωθεί ως συνεδριακός προορισμός θα πρέπει να έχει πολλά και υψηλού επιπέδου ξενοδοχεία. Μέχρι πρόσφατα η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είχαν έλλειψη ξενοδοχείων τεσσάρων και πέντε αστέρων, ενώ στους άλλους συνεδριακούς προορισμούς της χώρας, υπάρχει βελτίωση της ξενοδοχείας σε ποιότητα και ποσότητα με αποτέλεσμα να υπάρχει επάρκεια ξενοδοχείων τεσσάρων και πέντε αστέρων, τα οποία λειτουργούν πλέον δώδεκα μήνες το χρόνο και όχι έξι όπως μέχρι πρόσφατα.

Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας, λόγω της Ολυμπιάδας, υλοποίηση πολλών επιχειρηματικών σχεδίων από διεθνείς (Hyatt, Accor, Four Seasons) και Ελληνικές αλυσίδες ξενοδοχείων, που προβλέπουν την ανέγερση μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, ριζική ανακαίνιση (Hilton, Μεγάλη Βρετανία), επέκταση (Ledra Marriott) ή επαναλειτουργία άλλων. Ακόμα στη Θεσσαλονίκη αναμένεται η ανέγερση ξενοδοχείου από την Ιnter-Continental και από άλλους ομίλους στο μέλλον. Είναι πολύ σημαντικό ότι στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας θα υπάρχουν σε σύντομο χρονικό διάστημα πολλά ξενοδοχεία που θα διοικούνται από διεθνείς αλυσίδες, οι οποίες θα προσδίδουν κύρος, θα αποτελούν εγγύηση για την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών και αναμένεται να προσελκύσουν τουρίστες υψηλού οικονομικού επιπέδου.

Επίσης είναι γνωστό το πόσο σημαντικό ρόλο έχει η επίγεια υποδομή (αεροδρόμια, δρόμοι, μεταφορές) στην ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού. Γίνονται και σε αυτόν τον τομέα γοργά βήματα κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που αναμένεται να βελτιώσουν το image των πόλεων ως συνεδριακοί προορισμοί. Η συμβολή του αεροδρομίου των Σπάτων θα είναι αναμφίβολα καθοριστική τόσο στην αναβάθμιση της τουριστικής-συνεδριακής εικόνας ολόκληρης της χώρας, όσο και στην οικονομική της ανάπτυξη, καθώς θα αποτελέσει κέντρο μεταφορών (hub). Επιπλέον στο αεροδρόμιο Μακεδονία θα ξεκινήσουν έργα (νέο terminal, επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης) ώστε να καταστεί ένα πραγματικά διεθνές αεροδρόμιο. Ακόμα στα μεγάλα νησιά (Κρήτη, Κέρκυρα και Ρόδο) έχουν γίνει έργα ανακαίνισης και επέκτασης των αεροδρομίων.

Από τα παραπάνω είναι προφανές ότι γίνονται σημαντικά βήματα προόδου με συνέπεια η Ελλάδα να αρχίζει να καθιερώνεται ως συνεδριακός προορισμός και να επιδιώκει με αξιώσεις μεγαλύτερο κομμάτι από την “παγκόσμια συνεδριακή πίττα”. Ωστόσο δεν θα πρέπει να είμαστε αιθεροβάμονες και να εθελοτυφλούμε. Οι βελτιώσεις που έγιναν και θα γίνουν, είναι αξιοσημείωτες αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η χώρα είναι έτοιμη να συναγωνιστεί καταξιωμένους συνεδριακούς προορισμούς καθώς υπάρχουν ακόμα προβλήματα που χρήζουν επίλυσης, όπως η ανάγκη για ένα μεγάλο συνεδριακό κέντρο στην Αθήνα και το πρόβλημα της έλλειψης απευθείας πτήσεων από τα νησιά προς το εξωτερικό, το οποίο έχει αισθητά βελτιωθεί λόγο των ιδιωτικών αεροπορικών εταιρειών, ωστόσο θα ήταν αφελές να μιλήσουμε για επίλυση του προβλήματος. Επιπλέον το κυκλοφοριακό παραμένει σημαντικό πρόβλημα για τα αστικά κέντρα.

Ακόμα η μέχρι πρόσφατα πολιτική marketing που ακολουθούσαμε υστερούσε απελπιστικά με αποτέλεσμα να διαβάζεις μέχρι και για το Γιβλαρτάρ ως συνεδριακό προορισμό ενώ οι καταχωρήσεις και τα ρεπορτάζ σε διεθνή έντυπα για την χώρα μας ήταν ελάχιστες ως μηδαμινές. Από τότε έχουν γίνει βήματα προόδου με συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις και καταχωρήσεις σε διεθνή έντυπα, όμως η πολυσυζητημένη δημιουργία ενός Conventions Bureau καθυστερεί.

Συμπερασματικά, είναι κοινή πεποίθηση ότι η Ελλάδα έχει πλέον μεγάλες δυνατότητες για επιπλέον ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού και έχει επέλθει το πλήρωμα του χρόνου για την διεθνή καταξίωση της ως συνεδριακού προορισμού. Η χώρα μας εισέρχεται δυναμικά στην πιο κερδοφόρα μορφή του τουρισμού έχοντας πλέον ως “όπλα” όχι μόνο τον ήλιο, τη θάλασσα και την Ακρόπολη, αλλά αναβαθμισμένες υποδομές και υπηρεσίες σε όλα τα επίπεδα.

(*) Αλέξης Σωτηρόπουλος: Master of Science in Tourism Management – Sheffield

Οκτώβριος 1999

Print Friendly, PDF & Email

Ετικέτες: , , , ,
Scroll To Top