Δραστηριότητες & Εταιρικές Διοργανώσεις στη Φύση

της Σίλιας Χατζησάββα*

trekkingΕναλλακτικές δραστηριότητες και εταιρικές συναντήσεις; Προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών με συμμετοχικά προγράμματα;
Πόσο διαφορετικό μπορεί να γίνει το πρόγραμμα σας;
Τι επίδραση έχει στους συμμετέχοντες;
Πόσο αποτελεσματικό μπορεί να γίνει;
Στην Ελλάδα ο εναλλακτικός τουρισμός έκανε την εμφάνιση του πριν 10 χρόνια δίνοντας τη δυνατότητα σε μεμονωμένα άτομα ή μικρές ομάδες να λάβουν μέρος σε οργανωμένα προγράμματα με υπαίθριες δραστηριότητες, όπως καταβάσεις ποταμών με βάρκες (rafting), καγιάκ, ορειβατικό ποδήλατο, περιήγησεις με τζιπ, εξορμήσεις με ιστιοπλοϊκα και φουσκωτά, κλπ.
Η απόλαυση και η ομορφιά των δραστηριοτήτων αυτών, παράλληλα με την άρτια οργάνωση και την ασφάλεια που παρέχεται από τους οργανωτές, παρότρυναν κάποιους από τους συμμετέχοντες, που η επαγγελματική τους θέση επέτρεπε, να πάρουν την απόφαση να διοργανώσουν ένα πρόγραμμα, που θα απευθύνονταν σε συνεργάτες και θα υποστηριζόταν από την ίδια την εταιρία τους.
Έτσι το δώρο στα στελέχη μίας εταιρίας δεν είναι απλά ένα ταξίδι αλλά μία “εμπειρία ζωής”. Εμπειρία, που μέσα από ένα ελεγχόμενο περιβάλλον, χαρίζει στην ομάδα των συμμετεχόντων τέτοιες στιγμές που ατομικά δεν θα ήταν έυκολο να νιώσουν.
Με το πέρασμα του χρόνου, οι διοργανώσεις στον εταιρικό χώρο έχουν ξεφύγει από το απλό τουριστικό πακέτο εμπλουτισμένο με δραστηριότητες στη φύση, και έχουν εξελιχθεί σε ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα, που εξυπηρετούν τους συγκεκριμένους στόχους και ανάγκες της ομάδας, στην οποία απευθύνονται.

Οι κατευθύνσεις αυτών των προγραμμάτων μπορούν συνοψιστούν στις παρακάτω κατηγορίες :

1. Προγράμματα κινήτρων
Μία σειρά από προγράμματα, δώρο για τα στελέχη και τους εργαζόμενους μίας εταιρίας ή οργανισμού, με κύριο στόχο την ψυχαγωγία. Και εφόσον μιλάμε για την ψυχαγωγία στο χώρο του εναλλακτικού τουρισμού και των ειδικών οργανώσεων, αναφερόμαστε σε ειδικά διαμορφομένα προγράμματα, που περιλαμβάνουν ράφτινγκ, κανό-καγιάκ, πεζοπορία, τζιπ, ιππασία, ορειβατικό ποδήλατο, δραστηριότητες δυναμικής τής ομάδας κλπ. στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ένα τέτοιο πρόγραμμα συνήθως αποτελείται από μία σειρά αυτόνομων ή συνδυασμένων δραστηριοτήτων. Στη δεύτερη περίπτωση μιλάμε για προγράμματα βασισμένα σε μία ιστορία, τα λεγόμενα σενάρια, με θέματα από τη μυθολογία, πχ. “οι περιπέτειες του Οδυσσέα”, οπου μία σειρά από δραστηριότητες με κατάλληλα σκηνικά παρομοιάζουν τα δέκα χρόνια περιπλάνησης του Οδυσσέα, ή “στα βήματα του Θησέα”, ένα θέμα που εξελίσσεται στην Κνωσσό και στη γύρω περιοχή, οπου οι συμμετέχοντες ψάχνουν για τον Μινώταυρο και καλούνται να ξεπεράσουν τις παγίδες του. Άλλα πάλι είναι βασισμένα σε ευχάριστες ιστορίες με αλυσιδωτές δραστηριότητες, συνθέτοντας ένα κυνήγι θησαυρού. Ο τόπος διαμονής πάντα παίζει σημαντικό ρόλο και δένει το κομμάτι των δραστηριοτήτων με τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Παραδοσιακοί ξενώνες στο βουνό, γραφικά θέρετρα και ξενοδοχεία ή παραθαλάσσιες ξενοδοχειακές μονάδες.
2. Προγράμματα προώθησης προϊόντων
Στην περίπτωση που ο βασικός στόχος της εταιρείας είναι η προώθηση ενός προίόντος ή μιας υπηρεσίας σε άμεσους ή έμμεσους καταναλωτές, η σχεδίαση του προγράμματος ακολουθεί διαφορετική διαδικασία. Οι δραστηριότητες αποτελούν πλέον εργαλείο για την επίτευξη του στόχου και μπορούν να λειτουργήσουν σ’ ένα πρόγραμμα με διαφορετικούς τρόπους.
– Ως δώρο σε μία εκδήλωση προβολής ενός προίόντος, πχ Τelestet-Εriccson Hydra Cap, Amstel Adventure, όπου μία εταιρεία προσφέρει τη συμμετοχή ελεύθερη ή ύστερα από κλήρωση σε ένα πρόγραμμα δραστηριοτήτων και
– ‘Ως μέσο για να έρθουν οι συμμετέχοντες σε επαφή :
– μετην ιδεολογία ενός προϊόντος (Camel Trophy)
– τα χαρακτηριστικά-προέλευση μίας μάρκας (ΙΝΝΕ, ΝΙΧ) ή
– την εκμαίευση μίας διαδικασίας π.χ. θεραπεία στον τομέα
των φαρμακευτικών προϊόντων (Glaxo Welcome)
Δημιουργείται μία ιστορία με δραστηριότητες, που “ντύνονται” ανάλογα με το θέμα, τοποθετούνται και προσαρμόζονται μέσα σ’ ένα πρόγραμμα, έτσι ώστε οι συμμετέχοντες, αντιμετωπίζοντας ένα “φανταστικό” πρόβλημα, οδηγούνται με επιτυχία σε μέρος τής απάντησης και τελικά στην επίτευξη του τελικού στόχου.
Το όλο σενάριο προκαλεί το ενδιαφέρον για αυτά που γίνονται και οδηγεί σε μία αυθόρμητη συμμετοχή, άρα και ένα ευνοϊκό περιβάλλον για τη μετάδοση μηνυμάτων.
3. Προγράμματα εκπαίδευσης προσωπικού
Εδώ οι δραστηριότητες λειτουργούν ως μέσο για τα προγράμματα ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού. Προγράμματα που εστιάζονται σε θέματα επικοινωνίας, συνεργασίας, τακτικής, οργάνωσης κλπ. Μία διαδικασία όπου η ομάδα εμπλέκεται σε μία εναλλαγή πράξης και θεωρίας, σε ένα ζωντανό περιβάλλον οπου το αποτέλεσμα της κάθε κίνησης της ομάδας ή του ατόμου είναι εμφανές και δίνει τη δυνατότητα στην ομάδα να παρατηρήσει και να αναγνωρίσει την συμπεριφορά, τις αδυναμίες, τα δυνατά σημεία της και να προχωρήσει σε ένα πλάνο δράσης. Σημαντική είναι η επίδραση του φυσικού περιβάλλοντος, δημιουργώντας μία οικεία ατμόσφαιρα που ενισχύει το δέσιμο της ομάδας.
Τα προγράμματα μπορούν να διαρκέσουν από μερικές ώρες μέχρι και μερικές μέρες, ανάλογα με το χρόνο που απαιτείται για να εστιαστεί η ομάδα σε ειδικά θέματα επικοινωνίας, σχεδιασμού, υποστήριξης, διαχείρισης χρόνου, κλπ. δίνοντας τη δυνατότητα στους παρατηρητές να αξιολογήσουν την ομάδα.
Σημαντικό ρόλο παίζουν οι ειδικά επιλεγμένες ασκήσεις, δίχτυ αράχνης, όχθη, λαβύρινθος καθώς και μία σειρά project ή management games, όπου οι ομάδες, λειτουργώντας σ’έναν “πραγματικό κόσμο”, εκτιμούν, σχεδιάζουν, υπολογίζουν, αναθέτουν ρόλους και καλούνται να ” αποδώσουν ” σε συγκεκριμένο χρόνο.

Η επιλογή των δραστηριοτήτων, για κάθε τύπο προγράμματος, γίνεται πάντα σε σχέση με:
– τους αρχικούς και επιμέρους στόχους της εταιρίας (ψυχαγωγία-προώθηση- εκπαίδευση)
– το προφίλ των συμμετεχόντων (ηλικία – φύλο)
– προηγούμενη εμπειρία και συνήθειες των συμμετεχόντων
– την εποχή πραγματοποίησης ενός προγράμματος

Πέρα από κάθε προϋπόθεση, κάθε στόχο και κάθε “γιατί”, τα προγράμματα με κινητικές δραστηριότητες, ομαδικές ή ατομικές παρουσιάζουν μία διαφορετική προσέγγιση, προσφέρουν ποικιλία, δένουν την ομάδα, αγγίζουν την ψυχή.
Πάνω απ’ όλα όμως χαρίζουν στο πρόγραμμα χρώμα, εικόνα και κίνηση, προσφέροντας πάντα μία δυναμική, αποτελεσματική, δημιουργική λύση.

(*) Σίλια Χατζησάββα: Διευθύντρια Εταιρικών Διοργανώσεων Trekking Hellas

Οκτώβριος 1999

Print Friendly, PDF & Email

Ετικέτες: , , ,
Scroll To Top